“Sunt cateva secrete pe care compania pentru care lucrezi ti le ascunde, pentru a te testa si a observa daca esti potrivit pentru cultura organizationala”, explica Cynthia Shapiro, specialist in resurse umane, scrie Business Insider.
Sa vedem insa care sunt cele 9 filozofii dupa care directorii de companie se ghideaza.
1. Toate companiile au asa numitele “liste negre”
Unul dintre obiectivele ascunse ale unui departament de resurse umane este acela de a scapa de angajatii ineficienti din companie, iar cei mai multi dintre recrutori chiar se pricep la intocmirea unor liste care vizeaza acei angajati care fie nu se adapteaza la cultura organizationala, fie nu-si fac treaba cum trebuie.
Cum procedeaza insa profesionistii HR pentru a intocmi “listele negre”? Managerii obisnuiesc sa le dea angajatilor sarcini dificile si deadline-uri foarte scurte, tocmai pentru a-i pune la incercare.
Cum stii insa daca esti in teste pentru lista neagra? Seful te ignora, te exploateaza, te plateste mai prost decat pe colegii tai si are exagerat de multe pretentii de la tine.
2. Executivii HR sunt instruiti ani de zile sa nu le spuna angajatilor despre greselile pe care le fac
Crudul adevar este acela ca multe companii prefera sa aiba de-a face cu resentimente din partea angajatilor decat sa se aleaga cu un proces. De aceea, in loc ca acestora sa li se atraga atentia asupra lucrurilor negative, recrutorii prefera sa-i treaca pe urmatoarea lista de disponibilizare.
3. Sefii militeaza pentru un echilibru intre viata profesionala si cea personala in randul angajatilor, insa ii concediaza pe acestia din urma daca decid sa le urmeze sfatul
Desi multe organizatii promoveaza ideea de „munca sanatoasa/viata echilibrata” in ochii opiniei publice, angajatii care lucreaza 50 de ore pe saptamana sunt cei care primesc recompense din partea managementului.
Fiecare companie are propriul sistem de valori, iar fiecare angajat trebuie sa-si stabileasca prioritatile. Daca directorii firmei vor vedea ca angajatii apreciaza mai mult lucrurile personale si timpul petrecut in afara organizatiei, decat banii castigati in companie, atunci salariatii vor fi restructurati in scurt timp.
4. Sefii nu le spun angajatilor ca sunt prea tineri sau prea in varsta pentru un anumit post, dar ii promoveaza sau concediaza in functie de acest lucru
Varsta nu trebuie sa-ti influenteze cariera intr-atat incat sa devii stresat in legatura cu acest lucru. Mai mult, studiile arata ca superiorii isi dau seama atunci cand angajatii lor se simt complexati vis-a-vis de anii pe care ii au.
Totodata, companiile percep tinerii ca fiind angajati mobili, intr-o continua cautare a unui loc de munca ideal. Asa ca, daca faci parte din aceasta categorie, nu ar trebui sa faci eforturi extraordinare pentru a fi considerat extrem de responsabil. Daca ajungi insa cu 15 minute mai devreme la lucru, pleci cu 15 minute mai tarziu si-ti faci proiectele la timp, vei fi mult mai apreciat daca tii cu tot dinadinsul sa fii remarcat de sefi, sustin specialistii HR.
Pe de alta parte, angajatii cu vechime sunt apreciati pentru experienta lor, insa lipsa acestora de flexibilitate si eventualele probleme de sanatate ce pot aparea reprezinta principalele temeri ale organizatiei. Profesionistii in resurse umane sfatuiesc salariatii sa nu-si ia concediu medical decat daca este absolut necesar si sa ramana conectati la ceea ce se intampla in companie si in mediul extern.
5. Companiile nu apreciaza angajatii care tin cu tot dinadinsul sa arate cat de destepti sunt ei, ci mai degraba oamenii respectuosi
Nu conteaza faptul ca poate uneori chiar ai intentii bune vis-a-vis de o noua strategie sau miscare interna. Sa-ti corectezi seful intr-o intalnire si sa-i dai si exemple de lucruri care pot fi facute mai bine decat procedeaza el nu sunt intotdeauna percepute intr-un mod pozitiv, subliniaza Cynthia Shapiro.
Rezuma-te la a-ti da cu parerea doar in chestiunile despre care esti intrebat si asigura-te ca arati respect celor care depun eforturi pentru a-ti facilita tie anumite sarcini. Iar daca vrei sa faci o sugestie, asteapta-te ca managerul tau sa aiba ceva indoieli, chiar daca nu-ti arata acest lucru.
6. Vor sa ceara o promovare? Mai bine n-o cer!
Salariatii care le spun sefilor ca ei cred ca a sosit momentul sa ceara o promovare inainte ca aceasta sugestie sa vina din partea directorilor, ii va irita pe acestia din urma. Angajatii trebuie sa dovedeasca inainte de toate ca merita o promovare indeplinindu-si cu succes obiectivele, nicidecum declarandu-le superiorilor ca sunt gata sa-si asume noi provocari.
„Adevarul este ca promovarile interne sunt de cele mai multe ori, rezervate si decise cu mult timp inainte ca ele sa fie facute publice in randul angajatilor”, spune specialistul HR, Cynthia Shapiro.
7. Managerii nu-si pot da afara angajatele daca se afla in concediu medical sau sunt insarcinate, dar le pot incadra intr-o reorganizare a business-ului, reducere de personal sau concediere masiva din cauza unor „dificultati economice”.
Daca te pregatesti sa-ti maresti familia sau ai ceva probleme de sanatate si intentionezi sa-ti iei concediu medical, pentru a te proteja de eventualele indoieli din partea sefilor, anunta-i pe acestia de intentiile tale. S-ar putea sa nu reactioneze foarte bine daca aud din alte surse si sa se lipseasca de serviciile tale mai devreme decat te-ai astepta, spun recrutorii.
8. Oricat de mult le-ar placea angajatilor sa se imbrace in blugi, s-ar putea sa fie concediati din acest motiv
Cele mai multe dintre organizatiile de pretutindeni de pe glob nu le cer angajatilor o tinuta obligatorie, dar perceptia despre vestimentatia personalului nu s-a schimbat. Majoritatea directorilor se uita la modul in care sunt imbracati angajatii tocmai pentru a-si da seama de comportamentul acestora, de principiile si modul lor de gandire.
De exemplu, specialistii HR le sfatuiesc pe femei sa adopte tinute conservatoare, decente. Iar pentru a-si face o idee, acestea ar trebui sa fie atente la vestimentatia managerilor de top din cadrul firmei.
9. Directorii de IT scaneaza in mod regulat e-mailurile angajatilor. Fara ca ei sa aiba habar, fireste
sursa:incont.ro