Metro Cash&Carry România, cel mai mare jucător din comerţ, a venit pe piaţă cu un program de franciză pentru magazinele din comerţul tradiţional, atacând astfel o piaţă pe care activează 70.000 de jucători, cu afaceri estimate anual la 7 - 8 mld. euro.
În prezent aproximativ 200 de magazine din comerţul tradiţional au semnat contractul de franciză cu compania germană. Proiectul Metro, menit să organizeze retailul tradiţional poate fi o încercare a germanilor de a-şi fideliza baza de clienţi existentă şi chiar de a o lărgi, în condiţiile în care principalii clienţi ai companiei sunt chiar aceste magazine din comerţul tradiţional.
Acest proiect este lansat într-o perioadă în care cifra de afaceri a companiei a fost afectată de situaţia economică dificilă şi de scăderea consumului, astfel că Metro Cash & Carry a pierdut în ultimii patru ani vânzări de 400 mil. euro. Mai mult, în aceeaşi perioadă 6.000 de magazine tradiţionale - chioşcuri şi alimentare de bloc - s-au închis, factor care ar fi putut avea un impact şi în cifra de afaceri a grupului german.
Acest segment de piaţă a fost cel mai afectat de situaţia economică şi a pierdut clienţi în favoarea retailerilor moderni. Programul iniţiat de Metro Cash&Carry încearcă să creeze una dintre cele mai extinse reţele de comerţ local, care le-ar putea asigura germanilor un portofoliu constant.
Magazinele de bloc şi chioşcurile care vor încheia un contract de franciză cu lanţul german de magazine cash&carry va trebui să îşi remodeleze magazinele după un concept stabilit împreună cu Metro Cash & Carry şi să le denumească La Doi Paşi.
Acesta este cel mai important program pentru organizarea retailului tradiţional după Mic.ro lansat de omul de afaceri Dinu Patriciu. Acesta din urmă a închis lanţul de circa 800 de unităţi din cauza unor probleme de aprovizionare a magazinelor. Iniţial businessul mic.ro, aflat acum în insolvenţă, era aprovizionat de Metro Cash&Carry în proporţie de 80%. Ulterior relaţiile dintre cele două părţi s-au rupt, Patriciu aprovizionându-se direct de la furnizori.
Diferenţa între cele două proiecte este că Mic.ro avea o distribuţie centralizată, iar majoritatea magazinelor erau operate de aceeaşi companie. În cazul magazinelor La Doi Paşi fiecare proprietar îşi administrează propriul magazin, primind doar consiliere din partea gigantului german.
"Programul La Doi Paşi permite proprietarilor de magazine să-şi păstreze independenţa financiară şi operaţională pe durata întregii colaborări. Metro Cash & Carry îşi păstrează specificul de vânzare cu ridicata, sprijinindu-şi clienţii revânzători în a-i deservi cât mai bine pe clienţii acestora, consumatorii finali".
Dintre cei 200 de francizaţi 80 au terminat deja procesul de remodelare a magazinelor. Reprezentanţii Metro Cash & Carry nu au dat date despre valoarea remodelării fiecărui magazin, însă au spus că suma de bani este asigurată de francizat. "Magazinele sub denumirea La Doi Paşi pot fi regăsite deja în aproximativ 40 de localităţi ale României", spune Adina Tâmplaru, deputy head of communications în cadrul Metro Management.
La întrebarea câte magazine vreţi să se implice în acest proiect, reprezentanţii comerciantului german au răspuns "în funcţie de puterea de absorbţie a pieţei şi ţinând cont că ne adresăm celor 70.000 de magazine tradiţionale existente pe piaţa autohtonă, putem spune că vedem potenţial mare pe care-l poate oferi piaţa din România, privind acest concept de franciză".
Oficialii Metro Cash & Carry nu dau detalii despre contractul de franciză, cum ar fi taxa pe care o achită francizaţii. Ei spun doar că germanii se ocupă de partea de marketing a acestui proiect. "Metro Cash & Carry România oferă cursuri de instruire, consultanţă privind alcătuirea sortimentaţiei şi monitorizare profesională a preţurilor, adaptată la sectorul respectiv".
Reprezentanţii companiei germane spun însă că francizaţii nu sunt obligaţi să facă aprovizionarea doar de la Metro.
Ce spun consultanţii
Pentru reuşita acestui proiect Metro va trebui să gestioneze câteva aspecte critice, respectiv mentalitatea micilor comercianţi români şi menţinerea încrederii francizaţilor, crede Adrian Comăneci, manager în cadrul companiei de cercetare Contrast Management Consulting. "Majoritatea micilor comercianţi români sunt convinşi că ei ştiu cel mai bine cum trebuie să se desfăşoare afacerea lor şi vor să aibă control permanent şi absolut asupra afacerii". El mai spune că avantajele consultanţei şi implicării Metro Cash&Carry în acest proiect sunt evidente, dar armonizarea cu produsele şi obiectivele grupului va trebui gestionată cu mare atenţie. "Într-un model de business bazat pe încredere este suficient un singur exemplu negativ pentru a genera o reacţie în lanţ din partea comercianţilor. Din acest punct de vedere este foarte important ca Metro Cash&Carry să menţină permanent o abordare «win-win» faţă de viitorii parteneri. Nu în ultimul rând este interesant de văzut care sunt condiţiile ieşirii din franciza pe care a gândit-o Metro Cash &Carry. Acestea ar putea garanta o anumită stabilitate a reţelei în perioada în care conceptul va fi eficientizat".
sursa:mediafax.ro