Totalul afișărilor de pagină

duminică, 6 noiembrie 2011

Ce branduri mari de imbracaminte isi croiesc afacerile in Romania?


Ce branduri mari de imbracaminte isi croiesc afacerile in Romania?
In perioada 2004-2007 Romania a cunoscut o crestere efervescenta a apetitului investitional in randul celor mai mari branduri de imbracaminte la nivel mondial. In prezent, marci cunoscute precum H&M, Zara sau Armani produc in fabricile de textile din intreaga tara. Ce inseamna pentru un producator local o asociere cu un brand recunoscut international si la ce investitii ne putem astepta anul viitor?
Industria textila din Romania a beneficiat de un interes crescut din partea producatorilor straini de imbracaminte in special in intervalul 2004-2007, ani care au reprezentat o ”perioada de aur” pentru piata de profil. Motivul? Pretul avantajos si calitatea coaserii.
Acestea au fost si doua dintre argumentele care i-au convins pe producatori precum H&M, Zara, Cavalli, Armani, Sergio Tacchini, Dolce&Gabbana, Clive Christian, Hugo Boss sau Triumph sa apeleze la forta de munca din Romania. Acestia au incheiat contracte de colaborare cu fabrici din intreaga tara – Focsani, Iasi, Baia Mare, Bucuresti, Timisoara.
Ce inseamna o astfel de asociere pentru un producator roman de textile? ”In primul rand, firma romaneasca creste ca imagine datorita asistentei tehnice externe, creste productivitatea si cu acelasi numar de oameni poti ajunge la dublarea productiei datorita ordonarii comenzilor si posibilitatii de eliminare a timpilor morti”, explica Maria Grapini (foto), presedintele Consiliului de Administratie al Pasmatex si presedinte al Federatiei Patronale a Industriilor Textile, Confectiei si Pielariei (FEPAIUS).
In opinia sa, Romania ramane o tara atractiva pentru producerea de imbracaminte, fiind recunoscuta pentru tehnicienii buni in acest domeniu. Insa, potrivit Mariei Grapini, producatorii romani se confrunta de cativa ani cu problema lipsei de personal calificat, pe fondul desfiintarii scolilor profesionale.
La acest aspect se adauga si neincrederea investitorilor straini in sistemul romanesc.
Nu stiu ce costuri vor avea, cum se schimba legislatia si stiu toti de nivelul inalt de coruptie. Nu avem de ani buni investitori in textile in Romania. Personal, am incercat de cativa ani sa conving investitori din SUA, India, Turcia sa vina sa construiasca tesatorii sau confectii. Calculele facute le-au aratat insa ca cheltuielile de energie, apa, gaz metan, transport sunt mai mari comparativ cu Serbia, Moldova, Ucraina, Bulgaria, Macedonia”, completeaza Grapini.
2012 – un an extrem de nesigur
2011 a fost in general un an in care industria textila s-a restructurat masiv, multe dintre microintreprinderile si intreprinderile mici din domeniu dand faliment. In total, industria a pierdut peste 100.000 de locuri de munca, afirma presedintele FEPAIUS.
Sentimentul general din piata este de nesiguranta. Principalele probleme sunt lipsa de lichiditati, incertitudinea incasarilor, greutatea creditarii si costul mare al acesteia, concurenta neloiala in piata interna prin importurile necontrolate si lipsa fortei de munca calificate”, spune Maria Grapini.
In acest context, oficialul FEPAIUS raspunde negativ la posibilitatea unor noi investitii in domeniu pentru anul viitor.
”2012 este mai incert decat anul acesta. Pentru anul viitor nu avem nimic sigur. Nimeni nu iti da comenzi decat de la o luna la alta”, argumenteaza Grapini.
Aceasta estimeaza o crestere a cifrei de afaceri pentru grupul de firme Pasmatex de aproximativ 10% fata de 2010, insa o profitabilitate mai mica cu circa 15%. Anul trecut producatorul de textile din Timisoara a raportat o cifra de afaceri de aproximativ 4 mil. euro.
In ceea ce priveste investitiile, Grapini se limiteaza la un proiect in valoare de 300.000 de euro din fonduri europene pentru achizitia de utilaje de tesut si vopsit.
Cu 400 de angajati, producatorul de textile timisorean nu va mai opera noi angajari anul viitor. ”Cred ca trebuie sa fim prudenti”, isi justifica Maria Grapini decizia.
In privinta planurilor pentru export, activitate care i-a adus anul trecut companiei aproximativ trei milioane de euro, Grapini declara ca isi propune sa diversifice productia prin achizitionarea de utiliaje noi, ceea ce ar putea aduce un plus de circa 20% in aceasta zona. Principalele piete de export sunt Germania, Austria, Suedia, Franta, Polonia, Italia, Grecia si Republica Moldova.
Grupul Pasmatex detine cinci firme care produc articole de pasmanterie (fireturi, panglici, sireturi), confectii, lenjerie de corp si creatii vestimentare pentru femei.

sursa:wall-street.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu