Imediat dupa terminarea Primului Razboi Mondial, mentalitatea femeilor a inceput sa se schimbe. In acea perioada, acestora li s-a oferit ocazia sa lucreze in afara casei si, practic, sa isi foloseasca inteligenta. S-au ocupat de lucruri administrative, au fost asistente medicale sau postarite. Datorita noilor functii, s-au vazut nevoite sa renunte la imbracamintea sofisticata in favoarea unor tinute mult mai practice si chiar au renuntat la pletele lungi si la coafurile sofisticate. Ambitiile au crescut treptat si nici nu se putea altfel cand printre modelele feminine cu un caracter impresionant, “fashion iconii” acelei perioade, si-au facut loc nume celebre precum Louise Brooks, Greta Garbo si Coco Chanel.
Coco Chanel se impune in moda folosind accesorii feminine precum bratarile, lanturile, perlele, palariile in combinatie cu tinute simple, precum little black dress si chiar de inspiratie masculina cum ar fi taiorul. Aceasta din urma piesa vestimentara a cucerit treptat gusturile, devenind un “must have”, o “uniforma” a femeilor bogate, de afaceri. In 1923, Coco Chanel declara pentru Harper`s Bazaar ca “simplitatea este cheia adevaratei elegante” . Daca e s-o privim atent pe celebra Chanel la microscop, ea nu a facut nimic cu adevarat revolutionar. Nu a inventat ceva cu factor “wow”. Dar a pus laolalta elemente vestimentare deja existente in jurul sau, facandu-le mult mai practice si mult mai la indemana femeilor. Astfel, vei recunoaste o geanta Chanel veritabila prin faptul ca interiorul gentii va fi intotdeauna intr-o nuanta contrastanta cu exteriorul – daca geanta este din piele neagra, interiorul este rosu sau violet. De ce? Pentru ca celebra Coco suferea de miopie in stadiu avansat. Si fiind o inraita fumatoare nu-si gasea niciodata pachetul de tigari pe fundul gentii. Sau si mai celebrele taioare “inventate” de ea, ce cad perfect pe orice femeie. De ce? Prin adaugarea celebrelor lanturi pe interior, in partea inferioara a taiorului. Gravitatia functioneaza dintotdeauna in favoarea casei Chanel. Si e gratis.
In plus, asa cum spuneam, este cunoscuta pentru little black dress – nimic altceva decat o rochie deja existenta ca si linie, careia doamna Chanel i-a scurtat poalele si i-a stramtat umerii. Sau introducerea elementelor masculine in tinuta doamnelor. De parca era prima data cand o femeie “imprumuta” din hainele barbatului sau. Ce a facut Chanel? Si-a institutionalizat inventiile si a avut grija sa le protejeze cu un nume mare. Cel al casei sale de moda care, in timp, a devenit cetate, iar celebrele sale inventii, adevarate repere statutare ale femeii de pretutindeni.
Designerul, alaturi de Louise Brooks, a dat nastere unei noi generatii de femei cu o puternica personalitate. Acestea se deosebeau prin faptul ca isi tundeau parul scurt, fara sa isi piarda din feminitate, purtau fuste mai scurte, se machiau si erau adesea vazute, in societate, fumand si savurand cocktailuri. Tot Chanel a fost si primul designer care si-a lansat primul parfum care ii poarta numele – Chanel No. 5, in 1921. Acesta a fost, inca de la inceput, un adevarat succes asa ca putem spune, pe buna dreptate, ca designerul a fost un trendsetter si din acest punct de vedere.
Spre deosebire de generatiile anterioare, in acea perioada femeile devenisera mult mai independente, isi conduceau singure automobilele si nu se temeau ca vor fi judecate pentru ca isi petreceau serile in cluburi ascultand jazz sau bucurandu-se de dansuri energice precum Charlestonul. Barbatii nu au mai fost obligati sa poarte costumul oriunde pentru a fi eleganti. Acum au aparut si costumatiile sport si barbatii au renuntat la costum atunci cand se aflau intr-un mediu lejer. Pentru cei care nu au lasat costumul deoparte, a fost introdusa vesta, nelipsita din garderoba lor. Pantalonii aveau talia la fel de inalta, dar erau si foarte lungi, acoperind cu totul tocul pantofului. Familistii au inceput sa poarte papionul, camasile deschise si au renuntat la hainele lungi sau medii, purtate dimineata sau la pranz.
Cumva, asa a inceput o noua era. Cea a libertatii de exprimare ca si traducere libera pentru popor, cea a consumerismului, pentru cei care au avut si au ochi sa vada. Pentru altii, incepuse sfarsitul. Acest nou sfarsit si-a demonstrat prezenta prima data la crahul din 1929. Si a continuat cu altele si altele, pana in zilele noastre. Pentru un singur scop: cei avuti sa fie mai avuti si mai putini, iar cei de la margine sa fie si mai la margine si mai multi.
sursa:domnideromania.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu