Vrei sa ajungi cel mai bun din echipa si simti ca ai potential sa iti indeplinesti acest obiectiv? De la a duce sarcinile cu succes la indeplinire pana la a afisa un aspect fizic placut, iata care sunt sfaturile specialistilor consultati de Wall-Street.ro pentru cei care vor fi fie cei mai apreciati angajati si preferatii sefilor.
Fa-ti treaba bine, nu doar repede
In contextul in care munca este o componenta importanta a existentei noastre, valorizarea de catre sef devine uneori un scop pentru angajat.
„Putem munci mai mult pentru rezultate mai bune, putem ocoli colegi neprietenosi, dar seful ramane. Si nu conteaza daca greseste, e tiranic sau predispus prea putin la comunicare. (...) In primul rand, trebuie sa retii ca el poarta raspunderea functionarii si rezultatelor intregii echipe. De aceea e constant sub presiune, manifesta sau nu. Pe de alta parte, incearca sa nu uiti ca si el este om, cu slabiciuni, nevoi si dorinte, cu momente bune si rele. Pentru a cladi o relatie reusita cu seful tau, incearca sa pastrezi in minte mixul pe care il reprezinta: profesionistul-om”, spune , Greta Chetreanu, director de HR in cadrul Vector Business Consulting.
Iata ce crede Corina Cetreanu ca trebuie sa faca angajatii pentru a ajunge printre preferatii sefilor:
- ii arati ca intelegi si ca ti-ai asumat si tu realizarea obiectivelor echipei. Dar fii sincer: daca nu ai inteles catre ce merge echipa, intreba-ti seful. Daca nu ai inteles ce asteapta de la tine, intreaba din nou;
- inveti sa asculti real cand vorbeste cu tine. Nu te repezi sa tragi concluzii doar dupa tonul sau sau dupa primele cuvinte. Doar asculta. Si la sfarsitul oricarei discutii fii sigur ca aveti aceeasi intelegere asupra lucrurilor. Poti sa iei notite, poti sa faci la sfarsitul discutiei o recapitulare a subiectelor discutate;
- ii ceri clarificari de cate ori nu esti sigur ca ai inteles ce doreste;
- iti dezvolti independenta in rezolvarea sarcinilor. Odata ce ti-a trasat o sarcina, gaseste singur modalitatea de rezolvare;
- iti faci treaba bine, nu doar repede;
- fii atent la lucrurile pe care seful tau le considera importante si incearca sa te implici in ele;
- nu lasi nerezolvate lucrurile pe care te-a rugat sa le faci, chiar daca ti se par mai putin importante;
- mergi la el nu doar cu lista de probleme, ci si cu macar o propunere de solutie;
- iti asumi raspunderea pentru greseli. Orice sef apreciaza taria de a fi responsabil, increderea pe care i-o acorzi cand ii ceri ajutorul in a repara o greseala;
- ii soliciti si sa ii asculti feedback-ul referitor la prestatia ta in mod real interesat;
- il tratezi ca pe un coleg, ca pe omul din spatele pozitiei. Spune-i deschis, dar nu reprosand, daca e ceva ce te nemultumeste. Zambeste-ti tie si celor din jur! Ureaza-i "La multi ani" de ziua lui si tine minte numele copiilor! Da-i si tu feed-back, mai ales daca e un sef bun! Descopera interese comune. Fa tu primii pasi catre o comunicare reala, deschisa, onesta;
- faci uz de simtul umorului, mai ales ca sa detensionezi o situatie delicata.
„Indiferent de climatul economic in care o companie isi desfasoara activitatea, nevoia de recompensa a fost si este constant onorata, de la o vorba buna pana la recompense substantiale. Pentru ca piramida nevoilor a suferit modificari, in cazul angajatilor de top, recompensa poate sa fie in bani (ca procent din venitul realizat), dar, cel mai adesea, imbraca forme care sa exprime mai bine aprecierea. Printre acestea se numara: vacante in destinatii exotice, cursuri de calificare inalta (de ex. MBA), planuri de pensie si/sau asigurare privata pentru familie”, mai spune Greta Chetreanu.
„Putem munci mai mult pentru rezultate mai bune, putem ocoli colegi neprietenosi, dar seful ramane. Si nu conteaza daca greseste, e tiranic sau predispus prea putin la comunicare. (...) In primul rand, trebuie sa retii ca el poarta raspunderea functionarii si rezultatelor intregii echipe. De aceea e constant sub presiune, manifesta sau nu. Pe de alta parte, incearca sa nu uiti ca si el este om, cu slabiciuni, nevoi si dorinte, cu momente bune si rele. Pentru a cladi o relatie reusita cu seful tau, incearca sa pastrezi in minte mixul pe care il reprezinta: profesionistul-om”, spune , Greta Chetreanu, director de HR in cadrul Vector Business Consulting.
Iata ce crede Corina Cetreanu ca trebuie sa faca angajatii pentru a ajunge printre preferatii sefilor:
- ii arati ca intelegi si ca ti-ai asumat si tu realizarea obiectivelor echipei. Dar fii sincer: daca nu ai inteles catre ce merge echipa, intreba-ti seful. Daca nu ai inteles ce asteapta de la tine, intreaba din nou;
- inveti sa asculti real cand vorbeste cu tine. Nu te repezi sa tragi concluzii doar dupa tonul sau sau dupa primele cuvinte. Doar asculta. Si la sfarsitul oricarei discutii fii sigur ca aveti aceeasi intelegere asupra lucrurilor. Poti sa iei notite, poti sa faci la sfarsitul discutiei o recapitulare a subiectelor discutate;
- ii ceri clarificari de cate ori nu esti sigur ca ai inteles ce doreste;
- iti dezvolti independenta in rezolvarea sarcinilor. Odata ce ti-a trasat o sarcina, gaseste singur modalitatea de rezolvare;
- iti faci treaba bine, nu doar repede;
- fii atent la lucrurile pe care seful tau le considera importante si incearca sa te implici in ele;
- nu lasi nerezolvate lucrurile pe care te-a rugat sa le faci, chiar daca ti se par mai putin importante;
- mergi la el nu doar cu lista de probleme, ci si cu macar o propunere de solutie;
- iti asumi raspunderea pentru greseli. Orice sef apreciaza taria de a fi responsabil, increderea pe care i-o acorzi cand ii ceri ajutorul in a repara o greseala;
- ii soliciti si sa ii asculti feedback-ul referitor la prestatia ta in mod real interesat;
- il tratezi ca pe un coleg, ca pe omul din spatele pozitiei. Spune-i deschis, dar nu reprosand, daca e ceva ce te nemultumeste. Zambeste-ti tie si celor din jur! Ureaza-i "La multi ani" de ziua lui si tine minte numele copiilor! Da-i si tu feed-back, mai ales daca e un sef bun! Descopera interese comune. Fa tu primii pasi catre o comunicare reala, deschisa, onesta;
- faci uz de simtul umorului, mai ales ca sa detensionezi o situatie delicata.
„Indiferent de climatul economic in care o companie isi desfasoara activitatea, nevoia de recompensa a fost si este constant onorata, de la o vorba buna pana la recompense substantiale. Pentru ca piramida nevoilor a suferit modificari, in cazul angajatilor de top, recompensa poate sa fie in bani (ca procent din venitul realizat), dar, cel mai adesea, imbraca forme care sa exprime mai bine aprecierea. Printre acestea se numara: vacante in destinatii exotice, cursuri de calificare inalta (de ex. MBA), planuri de pensie si/sau asigurare privata pentru familie”, mai spune Greta Chetreanu.
Angajatii trebuie in primul rand sa se dovedeasca eficienti
Iuliana Badea, director executiv Lugera & Makler, considera ca primul lucru pe care ar trebui sa il faca angajatii este sa distinga intre sefi si tipul de management pe care acestia il aplica.
De aici, ei pot gasi solutii pentru ce ar putea face ca sa intre in gratiile sefului.
“Daca managerul tau este un democrat si aplica un tip de management participativ, performanta dovedita va fi cea care te va aduce mai aproape de titlul de angajat al lunii. Ce poti sa faci este: sa te implici, sa vii cu solutii, sa ai cat mai multe rezultate, sa colaborezi eficient cu colegii tai, iar la sfarsitul lunii proiectele rezolvate vor vorbi de la sine”, a declarat Iuliana Badea.
Pe de alta parte, daca managerul este insa mai degraba un autocrat, pentru a intra in gratiile sefului angajatul va trebui sa faca un efort suplimentar, care il va ajuta sa ii castige increderea.
“Cele doua stiluri sunt insa rareori identificate in varianta pura, astfel ca de cele mai multe ori te vei intalni cu manageri de tip participativ-autoritar care prezinta caracteristici mixte. Ceea ce inseamna ca va trebui sa fii atat eficient in gestionarea sarcinilor, cat si persuasiv si creativ in consolidarea relatiei cu superiorul pentru a te face remarcat”, a spus Badea.
Concret, pentru a fi printre preferatii sefului angajatii ar trebui in primul rand sa se dovedeasca eficienti in realizarea sarcinilor de serviciu. Astfel, ei trebuie sa isi respecte termenele limita, sa gestioneze eficient resursele pe care le au, sa colaboreze cu colegii de proiect pentru realizarea eficienta a acestuia, sa isi inteleaga rolul si sa actioneze in directia indeplinirii acestuia, sa valideze rezultatele cu ceilalti membri ai organizatiei, sa inteleaga si sa actioneze in directia imprimata de organizatie.
De asemenea, cei care vor sa ajunga cei mai buni din echipa trebuie sa fie buni colegi si sa ajute, sa colaboreze, sa ofere feedback, dar si sa stie cand sa refuze.
Foarte important este sa vina cu solutii.
In acelasi timp, sa nu cauzeze probleme si sa nu genereze conflicte (mai multe probleme si mai multe situatii de rezolvat de catre sef, inseamna mai putine sanse pentru angajat sa devina premiatul lunii).
Ce trebuie sa evite
“Sa ratezi proiectele in care esti implicat, sa eviti raspunsurile, sa spui nu obsesiv, sa ai de fiecare data obiectii si sa generezi in permanenta conflicte. Daca seful va depune mai mult efort ca sa te convinga sa iti faci treaba sau sa medieze conflictele pe care le generezi, cu siguranta ca nu vei reusi sa fii printre cei premiati", a afirmat Badea.
Recompensele pentru angajatii cei mai eficienti pot merge de la simpla recunoastere a meritelor, pana la compensatii banesti si promovari in functie.
De aici, ei pot gasi
“Daca managerul tau este un democrat si aplica un tip de management participativ, performanta dovedita va fi cea care te va aduce mai aproape de titlul de angajat al lunii. Ce poti sa faci este: sa te implici, sa vii cu
Pe de alta parte, daca managerul este insa mai degraba un autocrat, pentru a intra in gratiile sefului angajatul va trebui sa faca un efort suplimentar, care il va ajuta sa ii castige increderea.
“Cele doua stiluri sunt insa rareori identificate in varianta pura, astfel ca de cele mai multe ori te vei intalni cu manageri de tip participativ-autoritar care prezinta caracteristici mixte. Ceea ce inseamna ca va trebui sa fii atat eficient in gestionarea sarcinilor, cat si persuasiv si creativ in consolidarea relatiei cu superiorul pentru a te face remarcat”, a spus Badea.
Concret, pentru a fi printre preferatii sefului angajatii ar trebui in primul rand sa se dovedeasca eficienti in realizarea sarcinilor de serviciu. Astfel, ei trebuie sa isi respecte termenele limita, sa gestioneze eficient resursele pe care le au, sa colaboreze cu colegii de proiect pentru realizarea eficienta a acestuia, sa isi inteleaga rolul si sa actioneze in directia indeplinirii acestuia, sa valideze rezultatele cu ceilalti membri ai organizatiei, sa inteleaga si sa actioneze in directia imprimata de organizatie.
De asemenea, cei care vor sa ajunga cei mai buni din echipa trebuie sa fie buni colegi si sa ajute, sa colaboreze, sa ofere feedback, dar si sa stie cand sa refuze.
Foarte important este sa vina cu solutii.
In acelasi timp, sa nu cauzeze probleme si sa nu genereze conflicte (mai multe probleme si mai multe situatii de rezolvat de catre sef, inseamna mai putine sanse pentru angajat sa devina premiatul lunii).
Ce trebuie sa evite
“Sa ratezi proiectele in care esti implicat, sa eviti raspunsurile, sa spui nu obsesiv, sa ai de fiecare data obiectii si sa generezi in permanenta conflicte. Daca seful va depune mai mult efort ca sa te convinga sa iti faci treaba sau sa medieze conflictele pe care le generezi, cu siguranta ca nu vei reusi sa fii printre cei premiati", a afirmat Badea.
Recompensele pentru angajatii cei mai eficienti pot merge de la simpla recunoastere a meritelor, pana la compensatii banesti si promovari in functie.
Tine-ti seful informat in mod constant
„Cred ca in relatia superior-subordonat, un concept care inca nu a fost destul exploatat in Romania este cel de upward management (managementul de jos in sus). Acest concept defineste procesul prin care un subordonat poate gestiona relatia cu superiorul sau in asa fel incat sa obtina rezultatele dorite pentru sine si pentru companie, fara a se simti oprimat sau incorsetat in aceasta relatie”, a spus Adriana Boscanici, Managing Partner Trainart.
Managementul de jos in sus depinde de mai multe variable cum ar fi cultura companiei sau a tarii, de durata relatiei dintre angajat si superior, considera Adriana Boscanici.
Sunt mai multe modalitati prin care managementul de jos in sus poate fi realizat in mod eficient:
• Tine-ti seful informat in mod constant, cu siguranta nu ii vor placea “surprizele”;
• Nu ii da termene limita, liderilor le place sa aibe timp de gandire;
• Consulta-ti superiorul doar in probleme pe care chiar nu le poti rezolva singur;
• Spune-i tot, nu evita aspectele negative;
• Da-i macar trei solutii pentru fiecare problema, este mai simplu pentru el sa aleaga;
• Ai grija sa detii toate informatiile inainte de o intaline, pentru a evita cautarea acestora chiar atunci;
• Sa tii minte ca aceasta este atitudinea pe care ai dori, la randul tau, sa o impartaseasca subordonatii daca tu ai fi lider.
Managementul de jos in sus depinde de mai multe variable cum ar fi cultura companiei sau a tarii, de durata relatiei dintre angajat si superior, considera Adriana Boscanici.
Sunt mai multe modalitati prin care managementul de jos in sus poate fi realizat in mod
• Tine-ti seful informat in mod constant, cu
• Nu ii da termene limita, liderilor le place sa aibe timp de gandire;
• Consulta-ti superiorul doar in probleme pe care chiar nu le poti rezolva singur;
• Spune-i tot, nu evita aspectele negative;
• Da-i macar trei
• Ai grija sa detii toate informatiile inainte de o intaline, pentru a evita cautarea acestora chiar atunci;
• Sa tii minte ca aceasta este atitudinea pe care ai dori, la randul tau, sa o impartaseasca subordonatii daca tu ai fi lider.
Angajatii trebuie sa fie deschisi provocarilor
Laura Chilom, HR consultant in cadrul site-ului de recrutare eJobs, considera ca angajatii trebuie sa faca mai multi pasi pentru a ajunge sa se numere printre preferatii sefilor.
Astfel, ei trebuie sa fie o parte cat mai vizibila a echipei (participa proactiv la toate proiectele, vin cu idei bune), sa puna intrebari care demonstreaza ca este mereu atent si interesat de bunul mers al companiei, dar si sa fie atent la vestimentatie, aspect pentru care trebuie respectate cultura si obiceiurile companiei.
De asemenea, angajatii trebuie sa dea dovada de atitudine si comportament profesionist, trebuie sa comunice cu colegii de birou si sa respecte termenele limita.
Nu in ultimul rand, angajatii trebuie sa fie deschisi noilor provocari profesionale.
Chilom a adaugat ca din anunturile postate de companii pe site-ul de recrutare reiese ca angajatorii din Romania cauta personal care da dovada de un limbaj adecvat unui mediu profesional, atitudine pozitiva indiferent de situatie, precum si punctualitate si seriozitate.
De asemenea, angajatii trebuie sa fie, in opinia companiilor angajatoare, responsabili, dedicati domeniului de activitate, obisnuiti sa lucreze cu deadline-uri si sa posede bune abilitati de organizare si gentionare a timpului.
Astfel, ei trebuie sa fie o parte cat mai vizibila a echipei (participa proactiv la toate proiectele, vin cu idei bune), sa puna intrebari care demonstreaza ca este mereu atent si interesat de bunul mers al companiei, dar si sa fie atent la vestimentatie, aspect pentru care trebuie respectate cultura si obiceiurile companiei.
De asemenea, angajatii trebuie sa dea dovada de atitudine si comportament profesionist, trebuie sa comunice cu colegii de
Nu in ultimul rand, angajatii trebuie sa fie deschisi noilor provocari profesionale.
Chilom a adaugat ca din anunturile postate de companii pe site-ul de recrutare reiese ca angajatorii din Romania cauta personal care da dovada de un limbaj adecvat unui mediu profesional, atitudine pozitiva indiferent de situatie, precum si punctualitate si seriozitate.
De asemenea, angajatii trebuie sa fie, in opinia companiilor angajatoare, responsabili, dedicati domeniului de activitate, obisnuiti sa lucreze cu deadline-uri si sa posede bune abilitati de organizare si gentionare a timpului.
A cadea in disgratia sefilor este mult mai “simplu” decat a excela
Loredana Vladareanu, Senior HR Consultant & Executive Coach la HART Human Resource Consulting, considera ca pentru a excela in munca sa, este important ca angajatul sa surprinda placut cu ceva anume, iar cele mai apreciate actiuni sau rezultate sunt:
Initiativa si angajament. O persoana care da dovada de initiativa si implicare este o persoana care va iesi intotdeauna in evidenta si care va intra cu usurinta in targetul de “talente” al unei companii;
“Walk the talk” - Este acel comportament care inspira incredere si care va face un manager sa spuna “ma pot baza oricand pe aceasta persoana”. Astfel, respectivul manager va avea incredere sa delege sarcini importante acelui angajat si sa il prefere atunci cand este vorba despre o actiune cu grad ridicat de importanta;
Asumarea responsabilitatii. Apare cel mai des ca o scuza a unui esec, trag inapoi, ne fac nesiguri, tematori si indecisi.
Atitudine pozitiva. Cand vorbim despre dezvoltarea si cultivarea unei atitudini pozitive, avem in minte, in primul rand, atitudinea pe care o adoptam in situatiile limita sau problematice, situatii in care ne pierdem calmul, speranta si bucuria. Cheia este sa pastrezi o gandire pozitiva in ciuda situatie in care te afli, sa mentii o atitudine optimista in fata adversitatii, dar sa o cultivi zilnic, chiar si in contexte neutre.
"Toate aceste comportamente trebuie, insa, sa fie unele constante la o persoana, nu doar izolate", a spus Loredana Vladareanu.
Ce nu trebuie sa faci
A cadea in digratia sefilor este mult mai “simplu” decat a excela la locul de munca, considera Vladareanu.
"Pentru a fi categorisit drept un angajat slab, este suficient sa nu iti indeplinesti in mod aproape constant sarcinile zilnice sau sa o faci intr-un mod necorespunzator (fara a te incadra in deadline-uri, intr-un mod dezordonat, cu un mare consum de timp si alte resurse, etc.). De asemenea, sefii dezaproba (in majoritatea lor) comportamentul lipsit de respect, de consecventa, de seriozitate si responsabilitate, de implicare. Tradus in fapte, un angajat care, de exemplu, nu isi saluta colegii, pierde timp in pauze repetate si lungi, nu livreaza ceea ce promite, nu se implica in task-urile de echipa, gaseste permanent scuze si nu solutii, are toate sansele sa fie categorisit drept un angajat dificil sau care produce mai degraba probleme, decat rezultate", a precizat aceasta.
Loredana Vladareanu a precizat ca in functie de procedurile si cultura organizationala ale fiecarei companii, recompensele pentru cei mai buni angajati variaza considerabil, de la avansarea in cariera, la cateva zile de concediu, pana la excursii si abonamente la sala de sport.
Initiativa si angajament. O persoana care da dovada de initiativa si implicare este o persoana care va iesi intotdeauna in evidenta si care va intra cu usurinta in targetul de “talente” al unei companii;
“Walk the talk” - Este acel comportament care inspira incredere si care va face un manager sa spuna “ma pot baza oricand pe aceasta persoana”. Astfel, respectivul manager va avea incredere sa delege sarcini importante acelui angajat si sa il prefere atunci cand este vorba despre o actiune cu grad ridicat de importanta;
Asumarea responsabilitatii. Apare cel mai des ca o scuza a unui esec, trag inapoi, ne fac nesiguri, tematori si indecisi.
Atitudine pozitiva. Cand vorbim despre dezvoltarea si cultivarea unei atitudini pozitive, avem in minte, in primul rand, atitudinea pe care o adoptam in situatiile limita sau problematice, situatii in care ne pierdem calmul, speranta si bucuria. Cheia este sa pastrezi o gandire pozitiva in ciuda situatie in care te afli, sa mentii o atitudine optimista in fata adversitatii, dar sa o cultivi zilnic, chiar si in contexte neutre.
"Toate aceste comportamente trebuie, insa, sa fie unele constante la o persoana, nu doar izolate", a spus Loredana Vladareanu.
Ce nu trebuie sa faci
A cadea in digratia sefilor este mult mai “simplu” decat a excela la locul de munca, considera Vladareanu.
"Pentru a fi categorisit drept un angajat slab, este suficient sa nu iti indeplinesti in mod aproape constant sarcinile zilnice sau sa o faci intr-un mod necorespunzator (fara a te incadra in deadline-uri, intr-un mod dezordonat, cu un mare consum de timp si alte resurse, etc.). De asemenea, sefii dezaproba (in majoritatea lor) comportamentul lipsit de respect, de consecventa, de seriozitate si responsabilitate, de implicare. Tradus in fapte, un angajat care, de exemplu, nu isi saluta colegii, pierde timp in pauze repetate si lungi, nu livreaza ceea ce promite, nu se implica in task-urile de echipa, gaseste permanent scuze si nu
Loredana Vladareanu a precizat ca in functie de procedurile si cultura organizationala ale fiecarei companii, recompensele pentru cei mai buni
sursa:wall-street.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu