Totalul afișărilor de pagină

luni, 12 septembrie 2011

Romanii cheltuie 67% din bugetul familiei pe mancare si vicii. Analisti: PIB-ul nu va fi impulsionat de consum


Ponderea tigarilor, alcoolului, alimentelor si bauturilor racoritoare in cheltuielile de consum ale populatiei a crescut in timpul crizei, in timp ce procentajele privind sumele alocate pentru amenajarea locuintei, imbracaminte si comunicatii au evoluat negativ, potrivit unei analize a A.T. Kearney.


 Romanii cheltuie 67% din bugetul familiei pe mancare si vicii. Analisti: PIB-ul nu va fi impulsionat de consum
Criza si volatilitatea economica i-a facut pe romani sa fie mai atenti in privinta finantelor personale, se arata in studiu. Majorarile salariale abia vor acoperi inflatia in acest an si in 2012, iar gospodariile nu au, in prezent, suficienta forta pentru a genera o crestere semnificativa a Produsului Intern Brut. In primul trimestru din 2011, cheltuielile lunare ale unei gospodarii din Romania au fost de 356 de euro, in Bulgaria de 273 de euro, iar in Cehia de 855 de euro.
Cati bani dau romanii pe mancare si vicii
Alimentele si bauturile racoritoare au o pondere de 42% in cheltuielile de consum medii lunare de 1.500 de lei pentru o gospodarie in primul trimestru din 2011, fata de 40% in perioada similara din 2008, inainte de declansarea crizei, cand totalul se ridica la 1.300 de lei. Cheltuielile pentru sanatate au urcat de la 4,5% la 4,8% in acest interval. Tigarile si alcoolul au inregistrat o crestere de un punct procentual, de la 6,2% la 7,2%.
Ponderea sumelor alocate pentru locuinta, utilitati si alte cheltuieli similare a stagnat la 18,6%, iar cele pentru transport la 5,8%. Romanii au cheltuit o parte mai mica a bugetului destinat consumului pentru comunicatii (4,6%), imbracaminte si incaltaminte (3,9%), mobila si alte cheltuieli (3,8%), respectiv restaurante, hoteluri, recreere, cultura si educatie (9,3%). Cea mai ampla scadere, de la 5,5% la 3,9%, a fost inregistrata pentru imbracaminte si incaltaminte, se arata in studiu.
Piata telecom din Romania a continuat sa scada si in 2010, pe fondul micsorarii venitului mediu pe utilizator si a faptului ca tot mai multi utilizatori aleg solutii alternative precum VoIP.
Cat cheltuie vecinii
In comparatie, bulgarii aloca 43,6% din consum pentru alimente si bauturi racoritoare, iar cehii numai 19%, in timp ce pentru tigari si alcool procentajele sunt de 4,9%, respectiv 2,7%. Utilitatile au o pondere mai mare in cheltuielile de consum din Cehia, de 23%, in timp ce in Bulgaria acestea se situeaza la 18,6%.
Atat bulgarii, cat si cehii aloca o parte mai mare din buget pentru transport (6,8% si 11,2%) decat romanii, la fel si in cazul comunicatiilor (5,7%, respectiv 4,7%).
Cehii cheltuiesc o parte mai mare din banii pentru consum fata de romani pe imracaminte si incaltaminte (4,3%), mobila (5,6%), respectiv restaurante, hoteluri, recreere, cultura si educatie (26,7%). Bulgarii aloca la toate aceste capitole procentaje mai mici (respectiv 2,7%, 2,9% si 8%).
Romania depaseste Cehia la cheltuielile pentru sanatate (4,8% fata de 2,9%), in timp ce in Bulgaria sumele cu aceasta destinatie reprezinta 6,8% din consum.
Valoarea medie a depozitelor bancare ale romanilor este de numai 1.193 de euro, cu 60% mai mica fata de bulgari, de peste doua ori mai scazută comparativ cu ungurii si polonezii, in timp ce in Germania depozitul mediu pe cap de locuitor trece de 20.600 de euro.

sursa:incont.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu